PMH International AB samlar IT-strukturen hos RingUP
Högre säkerhet och lättare att budgetera med driftavtal
PMH International AB vill ligga i framkant med sina IT- och kommunikationslösningar. En viktig samarbetspartner är RingUp/Teleservice Skåne AB som levererar och sköter driften av hela företagets IT-struktur.
PMH International AB var tidigare en avdelning inom den välkända koncernen Persöner AB i Ystad. Sedan 40 år tillbaka är det ett eget bolag och ägs i dag av Joakim, Niklas och Bertil Håkansson. Bolaget har idag två affärsområden. Det ena är lyft- och materialhantering, där huvudinriktningen är tillverkning, handel och exklusiv representation av lyftprodukter på den svenska marknaden. Det andra affärsområdet är försäljning och uthyrning av PMH-Hallen för lager, industri och produktion. – Vi är också på gång med ett nytt affärsområde, explosionsskyddad lyftutrustning. Det är lyftutrustning som kan användas i miljö där det finns risk för explosionsfarliga blandningar av damm eller gas utan risk för antändning, säger Niklas Håkansson, företagets koordinator med ansvar för IT och kommunikation inom företaget. Med en bakgrund inom bland annat Telia är det områden som ligger honom varmt om hjärtat. Strävan är att ligga i framkanten. – Våra kunder ska ha lätt att hitta den information de behöver, säger han och visar den mobilanpassade hemsidan. – Det är enklare för våra säljare ute på fältet att sälja en produkt eller lösning om de med sin smartphone eller surfplatta kan visa en videofilm som beskriver funktionen. PMH International AB har sedan lång tid tillbaka ett väl uppbyggt samarbete med RingUp/Teleservice Skåne AB som levererar allt från bredbandsfiber till kopieringsmaskiner. Från dem har de till exempel köpt plattformen och programvaran för att bygga en mobil hemsida. Och hemsidan ligger på webbhotell hos leverantören. – Från i år har vi också tecknat ett IT-driftavtal med fast månadspris för övervakning och kontroll av våra servrar och arbetsstationer. Vi valde den här lösningen eftersom det är ett smidigt sätt att få kontroll över kostnaderna, samtidigt som det minskar risken för att något oförutsett händer. Niklas berättar vidare att de valt att lägga alla IT-tjänster hos en leverantör för att ha bättre kontroll. Att valet föll på RingUp/Teleservice Skåne beror på förtroende och flexibilitet. – De är ett företag med hög kompetensnivå som förstår våra behov. Har vi ett problem löser de det snabbt, säger han. Pontus Gjöderum, ansvarig för IT-Drift hos RingUp/Teleservice Skåne, berättar att det blir allt vanligare att kunder köper helhetslösning av dem. – Våra kunder vill ha EN kontakt och slippa bli bollade mellan olika företag om problem uppstår. PMH har säkrat upp sin IT-tillgänglighet med en redundant förbindelse, det vill säga att det finns en alternativ kommunikationslösning om exempelvis fiberkabeln skulle grävas av. – De flesta kunder måste ha ständig tillgång till sina mail och molnbaserade tjänster, vilket gör att de säkrar upp sig på det här sättet, menar Pontus Gjöderum. Han berättar även att det IT-Driftavtal som PMH tecknat blir allt vanligare och är ett smart sätt att få koll på sina IT-kostnader och förebygga obehagliga överraskningar. – Vår lösning gör att vi kan arbeta proaktivt. Vi kan snabbt lösa problem i ett tidigt skede vilket minimerar driftavbrott och sparar pengar åt kunden.
|
|